Sikkerhed i laboratoriet At arbejde i et laboratorium er ikke uden faremomenter, og som følge heraf er sikkerhedsforanstaltninger påkrævet. Det er derfor vigtigt, at alle ansatte på Klinisk Mikrobiologisk Afdeling sætter sig nøje ind i de forholdsregler, der er samlet i afdelingens forskellige typer af sikkerhedsdokumenter. Følgende sikkerhedsdokumenter anvendes på KMA: AMIR sikkerhedsintroduktion af nyansatte Der gives en rundvisning på hele afdelingen ved ansættelsesstart, hvor der introduceres til sikkerhedsforanstaltninger til bl.a. brand, kemikalie-spild og affaldshåndtering, som sikrer sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige arbejdsforhold på afdelingen, samt fokus på fysisk og psykisk arbejdsmiljø. Under rundvisningen gennemgås alle punkter på "Arbejdsmiljøgruppens opgaver i forbindelse med introduktion af nyansatte" (se bilag), der efter rundvisning underskrives og lægges i personalemappen. APBA (arbejdspladsbrugsanvisninger)/AlphaOmega Til hver arbejdsplads hører en analyseinstruks, samt relevante arbejdspladsbrugsanvisninger, APBA, hvor der er beskrevet, hvilke forholdsregler, der er gældende for omgang med det konkrete kemikalie eller agens. Inden arbejdet påbegyndes, skal man have sat sig ind i instrukser og tilhørende APBA'er, der er gældende. APBA findes på intranettet under KMA445/IT-genveje: Ligeledes er de samlede datablade og tilhørende APBA'er placeret i kemikalierummet, markeret med Kemikaliemappe APB for KMA445. APV - Handleplansystem (SafetyNet) En samlet arbejdspladsvurdering, APV, hvor de forskellige arbejdsmiljøproblemområder er beskrevet, prioriteret, påsat evt. løsningsforslag, og en mulig dato for løsning af problemet. APV'en revideres løbende, når problemer bliver løst eller nye opstår. https://intranet.regionh.dk/ahh/personale/arbejdsmilj%C3%B8-og-trivsel/Trivselsmaaling-og-APV/apv/Sider/Saadan-bruger-du-handleplansystemet.aspx?rhKeywords=SafetyNet Håndbog i affaldssorteringPå Intranettet findes oversigt over samtlige affaldskategorier og korrekt bortskaffelse af disse. |
Personlige forholdsregler og hygiejne Alt prøvemateriale betragtes som potentielt smittefarligt. For at reducere smittefaren til et minimum, har afdelingen følgende forholdsregler:
|
Centrifuger Det er vigtigt, at man nøje følger apparaturvejledningen og straks påtaler fejl og mangler ved centrifugerne. Vær opmærksom på, at der anvendes korrekt strømstik (med jordforbindelse). Ved tvivl, spørg AMIR. Der må kun anvendes centrifuger, hvor låget ikke kan åbnes, før centrifugen står helt stille. Ligeledes gælder det, at centrifugen ikke må kunne startes, før låget er lukket korrekt. Centrifugerne er udstyret med slingrekontakt, der automatisk frakobler strømmen eller melder fejl ved ukorrekt aftarering. Hvis et glas er gået i stykker under centrifugeringen, skal alle glasskår fjernes*, og centrifugen samt tilhørende centrifugeholdere rengøres grundigt. Benyt aldrig en centrifuge, der ikke er helt i orden. *Link til bortskaffelse af affald: https://intranet.regionh.dk/regi/service/affald-genbrug-og-donation/affald/Documents/Haandbog_i_sortering.pdf |
Stinkskabe/LAF-bænke Alle sikkerhedskabiners funktionsduelighed kontrolleres af Teknisk Central/Center for Ejendomme. Når frontlågen er placeret ud for kontrolmærkerne, yder de generelt brugerne god beskyttelse mod skadelige stoffer. Sikkerhedskabinernes funktion bliver elektronisk overvåget og vil dermed give en alarm, hvis ydeevnen er nedsat. Kabinerne må herefter ikke benyttes, før ydeevnen er genetableret. Stinkskabene bliver kontrolleret en gang årligt og LAF-bænkene bliver kontrolleret to gange årligt af Teknisk Central/Center for Ejendomme. Ved håndtering af risikoprøver, skal arbejdes foregå i LAF-bænk (SARS-lab) for at sikre en højere personbeskyttelse. De udvalgte risikoprøver er beskrevet i D4 Risikoprøver/Biosafety. |
| Bilag: Aftaleark - gravidesamtale til p-sag Tjekliste - rundvisning for nyansatte Tjekliste - risikovurdering gravide |